Terapia pedagogiczna –
a co to takiego?
Dzieci mające
specyficzne trudności w uczeniu się potrzebują rzecz jasna specjalistycznej
terapii aby móc lepiej funkcjonować tak w środowisku szkolnym, szczególnie
edukacyjnym, jak i domowo-społecznym. Żeby jako dziecko w wieku szkolnym było w
stanie doganiać pod każdym względem swoich zdrowych rówieśników, a w życiu
dorosłym mogło brać żywy udział w życiu towarzyskim i odnajdywało się w robieniu bieżących opłat,
np. za mieszkanie, nie bać się urzędów, banków, czy sądów i podpisywać różnego
rodzaju umowy ze zrozumieniem.
Terapia pedagogiczna- to proces długotrwałych oddziaływań, szereg
całościowych działań o charakterze pedagogicznym, nastawionych na
pomoc dziecku, niwelowanie trudności, przyczyn i objawów niepowodzeń szkolnych, nastawionych
na eliminowanie ujemnych konsekwencji, podwyższanie samooceny i motywacji do
dalszego działania, do obowiązków szkolnych. Terapia ta dąży do wszechstronnego
rozwoju zdolności poznawczych i percepcyjno-motorycznych.
Nadrzędnym,
najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego
rozwoju dziecka – umysłowego,
psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Poszczególne, pozostałe mniejsze
cele terapii to: wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we własne
możliwości, wyrabianie odpowiedniego podejścia do obowiązków szkolnych,
syntetyczności i odpowiedniej motywacji do pracy, ułatwianie opanowania
materiału przewidzianego na danym etapie edukacyjnym, poprzez korygowanie
zaburzonych sfer.
W procesie terapii
pedagogicznej nasi terapeuci zwracają szczególna uwagę na usprawnianie u
dziecka jego percepcji wzrokowej i słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej,
pamięci wzrokowej
i słuchowej, sprawności ruchowej zarówno w
obrębie motoryki małej – sprawności ręki, jak i motoryki dużej, dotyczącej
całego ciała, usprawniania grafomotorycznego, ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji w przestrzeni. Bardzo ważna jest
systematyczność, obowiązkowość i intensywność oddziaływań terapeutycznych. W
naszym przypadku sprawdza się metoda „drobnych kroczków”, powoli, inspirowania
i motywowania, a także eliminowania frustracji dziecięcej i doceniania za
włożony wkład. Na naszych zajęciach panuje pełna zaufania, akceptacji i pogodna
atmosfera.
W EduLab s.c. nasi specjaliści mogą przeprowadzić diagnozę pedagogiczną,
której celem jest określenie rodzaju i
przyczyn niepowodzeń szkolnych doświadczanych przez dziecko. Badanie
pedagogiczne obejmuje ocenę umiejętności czytania oraz pisania, a także
znajomość zasad ortografii i poziom
podstawowych wiadomości z j. polskiego i matematyki w oparciu o przeprowadzone
testy specjalistyczne oraz analizę dostarczonych wytworów szkolnych. Ponadto na
proces diagnozy składa się rozmowa z rodzicem (opiekunem prawnym) i dzieckiem
oraz obserwacja dziecka w trakcie badania.
Diagnoza ta ukazuje stan wiedzy i praktycznych umiejętności szkolnych ucznia, a także przedstawia faktyczny poziom nabytych sprawności w odniesieniu do wymagań programowych klasy, do której dziecko uczęszcza. Opinia wydawana po badaniu jest opisem badanego, podaje istotne cechy jego funkcjonowania oraz zawiera zalecenia, czyli plan pomocy. Uzyskane w procesie diagnozy informacje stanowią podstawę do udzielania porad dla rodziców na użytek wspierania indywidualnego rozwoju dziecka w jego środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Działania te mają charakter: profilaktyczny, korekcyjny, terapeutyczny, psychoedukacyjny i wychowawczy. Badanie pedagogiczne przeznaczone jest dla dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym.
Diagnoza ta ukazuje stan wiedzy i praktycznych umiejętności szkolnych ucznia, a także przedstawia faktyczny poziom nabytych sprawności w odniesieniu do wymagań programowych klasy, do której dziecko uczęszcza. Opinia wydawana po badaniu jest opisem badanego, podaje istotne cechy jego funkcjonowania oraz zawiera zalecenia, czyli plan pomocy. Uzyskane w procesie diagnozy informacje stanowią podstawę do udzielania porad dla rodziców na użytek wspierania indywidualnego rozwoju dziecka w jego środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Działania te mają charakter: profilaktyczny, korekcyjny, terapeutyczny, psychoedukacyjny i wychowawczy. Badanie pedagogiczne przeznaczone jest dla dzieci i młodzieży na każdym etapie edukacyjnym.
Komentarze
Prześlij komentarz
Twój komentarz jest dla nas wskazówką do ciagłego doskonalenia jakości naszych usług.